•  
  •  
 

Polish Title

Narzędzia krytycznego myślenia na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej

Author ORCID Identifier

https://orcid.org/0000-0001-7699-6551 Chawrilska Irena

Abstract

The article focuses on the use of the recently popular tools of critical thinking in didactics (distinguishing the tools from critical thinking) during the lessons of Polish as a foreign language in the era of remote education, taking into account both online teaching and remote teaching. The following are considered important aspects of distance learning: building a community of learners, teaching presence, and scaffolding learning with the use of critical thinking routines. In the text, the author discusses an example of a lesson of Polish as a foreign language, during which critical thinking strategies were used.

Polish Abstract

Autorka artykułu koncentruje się w tekście na wykorzystaniu popularnych w ostatnim czasie w dydaktyce narzędziach krytycznego myślenia (oddzielając jednocześnie owe narzędzia od critical thinking) na lekcji języka polskiego jako obcego w dobie edukacji zdalnej, biorąc zarówno pod uwagę kursy online (online teaching), jak i nauczanie zdalne (remote teaching). Za istotne aspekty nauczania zdalnego uznane zostają: budowanie społeczności uczących się (building community of learners), obecność nauczyciela (teaching presence), budowanie rusztowania (scaffolding learning) z wykorzystaniem rutyn krytycznego myślenia. W tekście autorka omawia przykład lekcji języka polskiego jako obcego, podczas której zostały wykorzystane strategie krytycznego myślenia.

Keywords

critical thinking, remote education, critical thinking routines, scaffolding learning, community of learners

Polish Keywords

krytyczne myślenie, edukacja zdalna, rutyny krytycznego myślenia, budowanie rusztowania, społeczność uczących się

References

Anderson Lorin W., Krathwoh David R., 2001, A taxonomy for learning, teaching, and assessing : a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives, Nowy Jork.

Będkowski M, To Teach Critical Thinking and Clear Speaking. Postulates of Criticism and Clarity and the Issue of So Called General Logic, „Studia Semiotyczne – English Supplement” 2020, Vol. XXXI, s. 167–183, DOI: 10.26333/sts.xxxiii2.04

Ennis R.H., 1996, Critical Thinking Dispositions: Their Nature and Assessability, „Informal Logic” 18(2–3).

Garrison D.R., 2007, Online Community Of Inquiry Review: Social, Cognitive, And Teaching Presence Issues https://www.researchgate.net/publication/242682355_Online_community_of_inquiry_review_Social_cognitive_and_teaching_presence_issues (dostęp: 10.05.2021).

Kwiatkowski S., 2018, Kompetencje przyszłości, Warszawa.

Miodunka W., Gębal P., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.

Shaw R., Takeuchi Y., Shiwaku K., Fernandez G., Gwee Q., and Yang B., 2009, 1-2-3 of disaster education, Kyoto, Japan.

http://www.criticalthinking.pl/wprowadzenie/ (dostęp 05.05.2021).

https://deon.pl/kosciol/przed-kosciolem-spalili-ksiazki-o-harrym-potterze-to-wierni-je-przyniesli-bo-nadszedl-czas-zeby-zrobic-z-tym-porzadek,514248 (dostęp 05.05.2021).

https://mysleniekrytyczne.edu.pl/co-to-sa-narzedzia-krytycznego-myslenia/ (dostęp 10.05.2021).

https://natemat.pl/268573,ksieza-palili-ksiazki-w-gdansku-wzial-ich-na-celownik-zastepca-dulkiewicz (dostęp 05.05.2021).

https://tvn24.pl/pomorze/palenie-ksiazek-przed-kosciolem-w-gdansku-harry-potter-ma-zla-moc-ra923499-2294088 (dostęp 05.05.2021).

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/palenie-ksiazek-przez-ksiezy-i-ministrantow-swiatowe-media-komentuja/zxrkrsd?utm_source=wiadomosci.onet.pl_viasg_wiadomosci&utm_medium=referal&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2 (dostęp 05.05.2021).

https://wiadomosci.onet.pl/trojmiasto/gdansk-palenie-ksiazek-w-gdansku-ksiadz-dostal-mandat-sprawa-w-prokuraturze/fk2yelz (dostęp 05.05.2021).

https://wiadomosci.wp.pl/bbc-napisalo-o-paleniu-ksiazek-przez-ksiezy-w-gdansku-6365714519611521a (dostęp 05.05.2021).

First Page

379

Last Page

391

Language

pol

Share

COinS