Home > Arts_Humanities > Polonica > Vol. 58 > Iss. 3 (2020)
Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica
Polish Title
Jaki design ma sens? Dwa wymiary praktyki projektowania (komunikacji)
Author ORCID Identifier
https://orcid.org/0000-0002-8830-189X Wszołek Mariusz
Abstract
John Thackara emphasised that 80% of the negative impact on the natural environment has its origin in design and the randomness of its application. Considering the entirety of design practices, one would have a hard time disputing this. In contemporary times, design understood as design practices has assumed a servile role in relation to big corporations. One can observe the consequences of such practices in real time: social exclusion, the lack of design consideration or consideration of end users, the failure of branding, and the polarisation of entire societies – these are only some dimensions of the current applications of design (including graphic design). Instead of the current applications, we need a change in the paradigm of both the theory of design and practical applications. Design needs a new code of application which would not only look good in social media, but would also be a clear point of reference in the design practice.
Polish Abstract
John Thackara podkreśla, że 80% negatywnego wpływu na środowisko naturalne ma podłoże w designie i jego dowolności zastosowań. Z oglądu praktyki projektowej nietrudno nie przyznać mu racji – współcześnie design w rozumieniu praktyki projektowej przyjął służalczą rolę wobec wielkiego biznesu. Konsekwencje takich praktyk możemy obserwować w czasie rzeczywistym: wykluczenie społeczne, brak refleksji projektowej i końcowych użytkowników, porażka brandingu czy polaryzacja całych społeczeństw – to tylko niektóre wymiary aktualnych zastosowań projektowania (również graficznego). W miejsce aktualnych zastosowań potrzebujemy zmiany paradygmatu zarówno w teorii projektowania, jak również w praktycznych zastosowaniach. Design potrzebuje nowego kodeksu zastosowań, który nie tylko będzie dobrze wyglądał w mediach społecznościowych, ale również będzie jasnym punktem odniesienia w praktyce projektowej.
Digital Object Identifier (DOI)
Keywords
design, disruption, sustainable design, communication, irritation of the system
Polish Keywords
design, disruption, zrównoważone projektowanie, komunikacja, irytacja systemu
References
Dru Jean-Marie, Disruption: Overturning conventions and shaking up the marketplace, Vol. 1, Wiley 1996.
Fleischer Michael, Communication design, czyli Projektowanie komunikacji (lub odwrotnie), Primum Verbum, Łódź 2010.
http://www.tbwa.com/disruption [accessed on: 19.09.2014].
Lenk Krzysztof, Krótkie teksty o sztuce projektowania, Wydawnictwo Słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2011.
Lois George, Damn Good Advice, Phaidon Press, London 2012, p. 136.
Siemes Anette, Normalność w komunikacjach – jej negocjowanie i badanie: na materiale komentarzy dotyczących architektury domów mieszkalnych, Primum Verbum, Łódź 2013.
Wszołek Mariusz, Reklama – operacjonalizacja pojęcia, Wydawnictwo Libron, Krakow 2015.
First Page
237
Last Page
248