https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.2.04">
  •  
  •  
 

Tourism / Turyzm

Abstract

W artykule zaprezentowano rozwój łódzkich murali w XXI w., przedstawiono opinie uczestników wycieczek organizowanych w 2014 r. przez Galerię Urban Forms, której głównym zadaniem jest nasycenie tkanki miejskiej sztuką uliczną oraz jej promocja. Ponadto wskazano zasięg oddziaływania łódzkich murali poprzez analizę: wspomnień zarejestrowanych i udostępnionych na YouTube, informacji w mediach lokalnych, krajowych i zagranicznych, opinii udostępnionych w Internecie na blogach i w galeriach turystów oraz miłośników sztuki ulicznej, a także prezentacji w galeriach na stronach internetowych autorów murali. Pozwoliło to na poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: czy murale mogą być atrakcją turystyczną miasta poprzemysłowego, jakim jest Łódź?

Keywords

murale, netnografia, miasto poprzemysłowe, Galeria Urban Forms, Łódź

References

ARREOLA D., 1984, Mexican American exterior murals, „Geographical Review”, 74(4), s. 409–424, DOI: 10.2307/215024.

CHRAŚCIK D., 2016, Ruch turystyczny w Łodzi na przykładzie wycieczek szlakami Galerii Urban Forms, mps pracy magisterskiej pod kier. I. Jażdżewskiej, w IGMIT UŁ, Łódź.

DICKINSON J., 2012, From graffiti to murals and back again: Philadelphia’s spectacular streetscape, „Visualidades”, Goiânia, 10, 1, s. 63–79.

GRALIŃSKA-TOBOREK A., KAZIMIERSKA-JERZYK W., 2014, Experience of art in urban space Urban Forms Gallery 2011–2013, Urban Forms Foundation, Łódź.

GRODACH C., 2009, Art spaces, public space, and the link to community development, „Community Development Journal”, 45(4), s. 474–493.

GRUBER Ch.J., 2008, The message on the wall: Mural arts in postrevolutionary Iran, „Persica”, 22, s. 15–46, DOI: 10.2143/PERS.22.0. 2034399.

KOSTER R.L.P., 2008, Mural-based tourism as a strategy for rural community economic development. Advances in culture, „Tourism and Hospitality Research”, 2, s. 153–292, http://dx.doi.org/10.1016/s1871-3173(08)02004-1

KOSTER R., RANDALL J., 2005, Indicators of community economic development through mural-based tourism, „Canadian Geographer”, 49, s. 42–60.

KOTER M., 1990, The morphological evolution of a nineteenth-century city centre: Lodz, Poland, 1825-1973, [w:] The built form of western cities: essays for MRG Conzen on the occasion of his eightieth birthday, TR Slater, Leicester University Press, s. 109–141.

KOZINETS R.V., 2002, The feld behind the screen: Using netnography for marketing research in online communities, „Journal of Marketing Research”, 39 (February), s. 61–72.

KOZINETS R.V., 2012, Netnografia. Badania etnograficzne online, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

LARKIN C., 2014, Jerusalem’s separation wall and global message board: Graffiti, murals, and the art of Sumud, „Arab Studies Journal”, 22(1).

MOKRAS-GRABOWSKA, J., 2014, Art-tourism space in Łódź: The example of the Urban Forms Gallery/ Przestrzeń turystyczno- artystyczna Łodzi na przykładzie Galerii Urban Forms, „Tourism/ Turyzm”, 24(2), s. 23–30/pp. 25–33, DOI: 10.2478/tour-2014-0013.

SAPEGA E.W., 2002, Image and counter-image: The place of Salazarist images of national identity in contemporary Portuguese visual culture, „Portuguese Cultural Studies”, 39, 2, s. 45–64.

SIEBER T., CORDEIRO G.Í., FERRO L., 2012, The neighbourhood strikes back: Community murals by youth in Boston’s communities of colour, „City & Society”, 24, 3, s. 263–280, DOI: 10.1111/ciso. 12000.

STĘPIEŃ B., 2010, Łódzkie murale. Niedoceniona grafika użytkowa PRL-u, Wyd. Księży Młyn, Łódź.

ŚWIEŚCIAK M., MATULEWSKI P., MAKOHONIENKo M., 2015, Turystyka graffiti w opinii respondentów z wybranych miast: Gdańsk, Łódź, Poznań, „Turystyka Kulturowa”, 8, s. 41–56.

YOUNG, A., 2010, Negotiated consent or zero tolerance? Responding to graffiti and street art in Melbourne, „City”, 14(1–2), s. 99–114.

WIGHT E., 2006, Making “Mexican-ness” in Pilsen: Perspectives on the meaning of cultural production in cty space, paper presented at the 2006 Annual Meeting of the American Sociological Association, Montreal, August 12.

http://chazme718.blogspot.com/2014/10/recycles-diptych-toneproembrion-sepe.html.

http://dowym.com/voices/lodz-city-surprises/.

http://edition.cnn.com/2013/11/11/travel/bigger-than-banksy-polish-street-art-goes-large/.

http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/551664,pocztowkowy-mural-po-amerykansku-tats-cru-malowali-na-ul,id,t.html; 2013.

http://www.expressilustrowany.pl/artykul/870521,kolorowanie-srodmiescia-mistrzowie-stworza-murale,id,t.html.

http://www.galeriaurbanforms.org.

http://www.huffingtonpost.com/entry/lesser-known-streetart-cities_us_5667328de4b079b281907174.

http://www.huffingtonpost.com/jaime-rojo-steven-harrington/a-tidal-wave-of-lodz-rebo_b_8389740.html.

http://www.huffingtonpost.com/jaime-rojo-steven-harrington/large-murals-transform-lodz_b_3428241.html.

http://www.meetingofstyles.com/.

http://www.meetingofstyles.com/blog/22-24-july-2005-lodz-poland/.

http://www.meetingofstyles.com/blog/lodz-poland/.

http://www.murale.mnc.pl/i/mu_eng.pdf.

http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/europe/articles/europe-forgotten-fairy-tale-cities/.

http://www.urbanforms.org/about/en/.

https://www.google.com/culturalinstitute/beta/u/0/exhibit/AQN6U_wQ?hl=pl.

https://www.muralarts.org/tours/.

https://www.youtube.com/watch?v=rMf_WL-mPf0.

www.en.lyon-france.com/Press-Professional/News/A-newiPhone-application-to-find-the-painted-walls-murals.

www.expressilustrowany.pl/artykul/835907,murale-wizytowka-lodzi-najwiekszy-na-swiecie-jest-na-piotrkowskiej,id,t.html;20.06.2015.

www.lodz.wyborcza.pl/lodz/1,107545,8217920,Murale_na_Piotrkowskiej_Czy_to_dobre_miejsce_na_street.html; 20.06.2015.

www.murale.mnc.pl/o_023.htm; 20.06.2015.

First Page

45

Last Page

57

Language

pol

Share

COinS