https://doi.org/10.2478/tour-2018-0010">
  •  
  •  
 

Tourism / Turyzm

Author ORCID Identifier

http://orcid.org/0000-0002-9800-3247 Kalaska Maciej

Abstract

Research on the evolution of tourism space in Maghreb cities is hindered due to the limited availability and questionable credibility of the data. The guidebook analysis method was developed by S. Liszewski (1999) and it offers a way of analysing tourism space. The main objective of this research paper is to indicate the advantages and disadvantages of using this method to analyse changes in the urban tourism space of the Maghreb. This paper presents conclusions of the research conducted in six locations in the period 2012-2014.

Keywords

urban tourism space, guidebook analysis method, tourism space, Maghreb

References

BARTHES R., 1957, Mythologies, Points Seuil, Paris.

BERTHONNET A., 2006, Le tourisme en Algérie (de 1880 aux années 1940): une histoire à écrire, Revue Tourisme, 15, pp. 1-15.

BOUTBOUQALT T., 2009, Mobilités coloniales et propagandę touristique au Maroc: fondements de base et processus d’évolution, [in:] H. Kazdaghli, C. Zytnicki (eds.), Le tourisme dans l’empire français: Politiques, pratiques et imaginaires (XIXe-XXe siècles), Société Française d’Histoire d’Outre-Mer, Paris, pp. 97-109.

CHOMĄTOWSKI S., SOKOŁOWSKI A., 1978, Taksonomia struktur, Przegląd Statystyczny, 2, pp. 217-222.

GONIA A., 2010, Znaczenie województwa kujawsko-pomorskiego w turystyce bydgoskich szkół, [in:] W. Żukow, R. Muszkieta, M. Napierała, M. Barczak (eds.), Stan i rozwój regionalnej turystyki, rekreacji i rehabilitacji, Wyższa Szkoła Gospodarki, Bydgoszcz, pp. 66-87.

JORDI J.J., 2009, Le temps des hiverneurs: les Anglais en Algérie’ (1880-1914), [in:] H. Kazdaghli, C. Zytnicki (eds.), Le tourisme dans l’empire français: Politiques, pratiques et imaginaires (XIXe-XXe siècles), Société Française d’Histoire d’Outre-Mer, Paris, pp. 29-36.

KALASKA M., WITES T., 2015, Perception of the relations between former colonial powers and developing countries, Third World Quarterly, 36, 10, pp. 1809-1826.

KAŁASKA M., 2015a, Changes in the distribution of quantitative features of guest houses in the Medina of Marrakesh, Miscellanea Geographica – Regional Studies on Development, 19, 1, pp. 5-11.

KAŁASKA M., 2015b, Teoretyczna i rzeczywista przestrzeń penetracji turystycznej na przykładzie Marrakeszu w czasach kolonialnych. Ujęcie metodologiczne, [in:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (eds.), Przestrzeń w turystyce. Znaczenie i wykorzystanie, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, pp. 485-514.

KAŁASKA M., 2017, Przestrzeń turystyczna w strukturze miasta na wybranych przykładach z państw Maghrebu, doctoral dissertation in the Faculty of Geography and Regional Studies University of Warsaw, Warszawa.

KARASEK K., 2013, Przestrzeń turystyczna Bydgoszczy, master’s thesis in the Institute of Urban Geography and Tourism Studies University of Łódź, Łódź.

KIREGYERA B., 2015, The emerging data revolution in Africa: Strengthening the statistics, policy and decision-making chain, Sun Press, Stellenbosch.

KOWALCZYK A., 2011, Geograficzne aspekty przestrzeni turystycznej (Nowe spojrzenia na koncepcję przestrzeni turystycznej), [in:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (eds.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, pp. 29-38.

KOWALCZYK A., 2015, Przestrzeń turystyczna – wieloznaczność pojęcia, [in:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (eds.), Przestrzeń turystyczna. Znaczenie i wykorzystanie, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, pp. 11–26.

KOWALCZYK A., DEREK M., 2010, Zagospodarowanie turystyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

LEROUX S., 2008, Le rapport à l’autre à travers le rapport à l’espace: l’example du tourisme français à Marrakech, doctoral dissertation in Université des Sciences et Technologie Lille 1, Lille.

LI Y., XIAO L., YE Y., XU W., LAW A., 2016, Understanding tourist space at a historic site through space syntax analysis: The case of Gulangyu, China, Tourism Management, 52, pp. 30-43.

LISZEWSKI S., 1995, Przestrzeń turystyczna, Turyzm, 5, 2, pp. 87-103.

LISZEWSKI S., 1999, Przestrzeń turystyczna miasta (przykład Łodzi), Turyzm, 9, 1, pp. 51-73.

LISZEWSKI S., 2014, Urban tourism space research methods: Evolution and patterns, Turyzm, 24, 1, pp. 35-44.

MAJDOUB W., 2011, Médina de Sousse: les enjeux de la gestion touristique d’une ville historique inscrite au patrimoine mondial, Téoros, 30, pp. 47-58.

MROZIŃSKA J., 2006, Rozwój przestrzeni turystycznej Warszawy w XX wieku w świetle treści przewodników, master’s thesis in the Institute of Urban Geography and Tourism Studies University of Łódź, Łódź.

RICARD P., 1954, Maroc, Hachette, Paris.

SZCZEPANIAK A., 2004, Rozwój przestrzeni turystycznej Krakowa na podstawie analizy treści przewodników turystycznych, master’s thesis in the Institute of Urban Geography and Tourism Studies University of Łódź, Łódź.

ŚWIESZCZAK M., 2007, Przestrzeń turystyczna Heidelbergu, master’s thesis in the Institute of Urban Geography and Tourism Studies University of Łódź, Łódź.

TRABELSI M., 2011, La médina de Tunis: tourisme, patrimoine et gentrification, master’s thesis in the Université Paris 1, Paris.

WIDMER-MÜNCH R., 1990, Des Tourismus in Fes und Marrakech: Strukturen und Prozesse in bipolaren Urbanraumen des islamischen Orients, Wepf & Co, Basel.

WITES T., 2011, Przestrzeń turystyczna w Brunei, [in:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (eds.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, pp. 413-422.

WITES T., 2015, Przestrzeń turystyczna w krajach rozwijających się. 20 lat od koncepcji Martina Oppermanna, [in:] Przestrzeń turystyczna. Znaczenie i wykorzystanie, M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (eds.), Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, pp. 67-86.

WŁODARCZYK B., 2009, Przestrzeń turystyczna. Istota. Koncepcje. Determinanty rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

ŻEBROWSKA A., 1996, Obraz turystyczny Łodzi w świetle analizy zawartości treści przewodników, master’s thesis in the Institute of Urban Geography and Tourism Studies University of Łódź, Łódź.

First Page

15

Last Page

21

Language

eng

Share

COinS